Förebyggande åtgärder

Det finns några enkla saker du kan göra för att förebygga förlossningsdepression. Detsamma gäller om du drabbats och vill må bättre:

  • Ät ordentligt och se till att få i dig rätt saker. Det gäller särskilt om du ammar.

  • Vänta med eventuell viktminskning, det hinner du med senare.

  • Se till att få avlastning så att du kan sova. Mat och sömn är A och O.

  • Ta en nypa frisk luft varje dag.

  • Prata med människor som du har förtroende för. Du kanske behöver prata igenom förlossningen några gånger både med din partner och med vänner.

  • Fundera på om du har för höga krav på dig själv både vad det gäller föräldraskapet men även skötseln av hemmet.

  • Om du tidigare har varit deprimerad vid något tillfälle i livet, försök planera för extra mycket lugn och ro vid tiden för barnets födelse. Det är viktigt att du tänker på dig själv; vänner och bekanta får vänta med besök.

  • Om du är orolig, be MVC eller BVC att du får komma på fler besök.

  • Byt BVC-sjuksköterska om du inte har förtroende för den du har. Det är bättre för alla parter.

  • Kanske du behöver komma tillbaka till förlossningsavdelningen och prata igenom förlossningen med den personal som var med.

  • För dig som partner gäller i princip samma råd.

Behandlingsmöjligheter